اهمیت دوران ابتدایی برای دانش آموزان
اهمیت دوران ابتدایی برای دانش آموزان – مهم ترین دوره تحصیلی در تمام نظامهای آموزش و پرورش جهان ، دوره ابتدایی است، زیرا شکلگیری شخصیت و رشد همهجانبه فرد در این دوره، بیشتر انجام می شود. دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آنها مواجه است.
نقش مهمی برعهده دارد این دوره تداوم بخش تکوین شناختی، زیستی و اجتماعی کودک، که در خانواده پیریزی شده است. همچنین دورهای است که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم میگردد و استعدادهای هر کودک بتدریج شکوفا می شود.
در اعلامیه حقوق بشر آمده است: هرکس حق دارد از آموزش و پرورش بهرهمند شد. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات دوره ابتدایی و اساسی است باید رایگان باشد.
همچنین آموزش و پرورش اجباری است آموزش حرفهای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط عادی و کامل در دسترس قرار گیرد، تا همه بنابر استعداد خود از آن بهره مند شوند.
از آنجا که شرط ورود به دورههای تحصیلی بعدی دوره ابتدایی است، سرمایهگذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن، زمینه را برای توفیق دانش آموزان در دورههای تحصیلی بعد فراهم کرده و آفت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش می دهد.
برنامه درسی دوره ابتدایی:
یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت برنامه ریزی درسی است. بدون برنامه ریزی، در هیچ دورهای نمی توان کاری را انجام داد. فرایند تحصیلی در هر دوره تحصیلی با عوامل مختلفی ارتباط دارد.
نقش معلم ، ارتباط متقابل دانش آموزان ، وسایل کمک آموزشی، فضای یادگیری ، توانایی های یادگیرنده و محتوای برنامه درسی از جمله عواملی هستند که هرکدام بهگونهای خاص در یاد گیرنده موثرند.
برنامه درسی مجموعه قواعد و ضوابطی است که به مجموعه عناصر مرتبط با یادگیری منطق و سازمان میدهد. در آموزش و پرورش دوره ابتدایی برای دانش آموزان باید تعلیمات شایسته های جهت زندگی اثر بخش آنها در نظر گرفته شود. از اینرو باید برنامه های این دوره با توجه به اصول ذیل تهیه و اجرا شود:
- با مراحل آموزش و پرورش این دوره هماهنگ باشد.
- با مراحل رشد کودکان این دوره هماهنگ باشد.
- با مدت تحصیل تناسب داشته باشد.
- با پیشرفت علوم و فنون هماهنگی داشته باشد.
- با امکانات اجرائی قابل حصول هماهنگی داشته باشد.
- بهگونهای تنظیم شود که علایق کودکان را به خود جلب کند.
- با روشهای آموزشی این دوره هماهنگ باشد.
- متناسب با نیازهای زندگی کودک و جامعه باشد.
- بین محتوای مواد درسی هر پایه و نیز بین محتوای هر درس در پایههای مختلف، ارتباط منطقی برقرار باشد.
اصول آموزش و پرورش ابتدایی
- باید به علاقه کودک به یادگیری توجه کرد و راه یادگرفتن را به وی آموخت.
- باید به تقویت کنجکاوی در کودک پرداخت.
- باید مقدمات شناخت علمی محیط طبیعی و اجتماعی را فراهم کرد.
- باید آموزش مفاهیم اساسی(مکان، عدد ، زمان، علت) موردتوجه قرار گرفته و از این طریق به پرورش تفکر کودک پرداخت(منظور تفکری که بر واقعیتهای عینی و
- محسوس استوار باشد و کودک شخصا آنها را تجربه کرده باشد.
- باید زمینه را برای شکوفایی علایق و استعدادهای کودک فراهم ساخت.
- باید به پرورش استعداد و ذوق هنری کودکان توجه نمود.
- باید کودک را با مقدمات زبان و ادبیات فارسی آشنا کرد.
- نظر به این که در این دوره کودک به تقلید آگاهانه میپردازد و مربیان خود را الگوی خویش قرار میدهد، باید مربیان واجد فضایل اخلاقی باشند
- در سالهای پایانی این دوره که آثار بلوغ بتدریج ظاهر میگردد باید کودک را با تحول جسمانی و روانی که شرف وقوع است در حد امکان آشنا ساخت.
- باید به تربیت و ایجاد بهداشتی پرداخت و نکات بهداشتی و ایمنی را به کودک آموخت.
- باید از راه شرکت دادن کودک در اداره مدرسه و سپردن وظایف مناسب به او به پرورش اجتماعی کودک پرداخت و بتدریج این اصل را به فعالیتهای بیرون از مدرسه تسری داد.
- نظر به این که آموزش و پرورش این دوره به وسیله آموزشگاه و خانواده متفقا صورت میگیرد، لازم است میان این دو نهاد همکاری و هماهنگی لازم برقرار گردد.