اهمیت دوران ابتدایی برای دانش آموزان

آموزش دروس ابتدایی با انیمیشن

اهمیت دوران ابتدایی برای دانش آموزان

اهمیت دوران ابتدایی برای دانش آموزان – مهم ترین دوره تحصیلی در تمام نظام­های آموزش و پرورش جهان ، دوره ابتدایی است، زیرا شکل­گیری شخصیت و رشد همه­جانبه فرد در این دوره، بیشتر انجام می­ شود. دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آن­ها مواجه است.

نقش مهمی برعهده دارد این دوره تداوم بخش تکوین شناختی، زیستی و اجتماعی کودک، که در خانواده پی­ریزی شده است. همچنین دوره­ای است که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم می­گردد و استعدادهای هر کودک بتدریج شکوفا می­ شود.

در اعلامیه حقوق بشر آمده است: هرکس حق دارد از آموزش و پرورش بهره­مند شد. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات دوره ابتدایی و اساسی است باید رایگان باشد.

همچنین آموزش و پرورش اجباری است آموزش حرفه­ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط عادی و کامل در دسترس قرار گیرد، تا همه بنابر استعداد خود از آن بهره­ مند شوند.

از آن­جا که شرط ورود به دوره­های تحصیلی بعدی دوره ابتدایی است، سرمایه­گذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن، زمینه را برای توفیق دانش­ آموزان در دوره­های تحصیلی بعد فراهم کرده و آفت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش می­ دهد.

برنامه درسی دوره ابتدایی:

یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت برنامه­ ریزی درسی است. بدون برنامه ­ریزی، در هیچ دوره­ای نمی ­توان کاری را انجام داد. فرایند تحصیلی در هر دوره تحصیلی با عوامل مختلفی ارتباط دارد.

نقش معلم ، ارتباط متقابل دانش ­آموزان ، وسایل کمک آموزشی، فضای یادگیری ­، توانایی های یادگیرنده و محتوای برنامه ­درسی  از جمله عواملی هستند که هرکدام به­گونهای خاص در یاد گیرنده موثرند.

برنامه درسی مجموعه قواعد و ضوابطی است که به مجموعه عناصر مرتبط با یادگیری منطق و سازمان می­دهد. در آموزش و پرورش دوره ابتدایی برای دانش ­آموزان باید تعلیمات شایسته ه­ای جهت زندگی اثر بخش آنها در نظر گرفته شود. از این­رو باید برنامه­ های این دوره با توجه به اصول ذیل تهیه و اجرا شود:

  1. با مراحل آموزش و پرورش این دوره هماهنگ باشد.
  2. با مراحل رشد کودکان این دوره هماهنگ باشد.
  3. با مدت تحصیل تناسب داشته باشد.
  4. با پیشرفت علوم و فنون هماهنگی داشته باشد.
  5. با امکانات اجرائی قابل حصول هماهنگی داشته باشد.
  6. به­گونه­ای تنظیم شود که علایق کودکان را به خود جلب کند.
  7. با روش­های آموزشی این دوره هماهنگ باشد.
  8. متناسب با نیازها­ی زندگی کودک و جامعه باشد.
  9. بین محتوای مواد درسی هر پایه و نیز بین محتوای هر درس در پایه­های مختلف، ارتباط منطقی برقرار باشد.

اصول آموزش و پرورش ابتدایی

  1. باید به علاقه کودک به یادگیری توجه کرد و راه یادگرفتن را به وی آموخت.
  2. باید به تقویت کنجکاوی در کودک پرداخت.
  3. باید مقدمات شناخت علمی محیط طبیعی و اجتماعی را فراهم کرد.
  4. باید آموزش مفاهیم اساسی(مکان، عدد ، زمان، علت) موردتوجه قرار گرفته و از این طریق به پرورش تفکر کودک پرداخت(منظور تفکری که بر واقعیت­های عینی و
  5. محسوس استوار باشد و کودک شخصا آن­ها را تجربه کرده باشد.
  6. باید زمینه را برای شکوفایی علایق و استعدادهای کودک فراهم ساخت.
  7. باید به پرورش استعداد و ذوق هنری کودکان توجه نمود.
  8. باید کودک را با مقدمات زبان و ادبیات فارسی آشنا کرد.
  9. نظر به این که در این دوره کودک به تقلید آگاهانه می­پردازد و مربیان خود را الگوی خویش قرار می­دهد، باید مربیان واجد فضایل اخلاقی باشند
  10. در سال­های پایانی این دوره که آثار بلوغ بتدریج ظاهر می­گردد باید کودک را با تحول جسمانی و روانی که شرف وقوع است در حد امکان آشنا ساخت.
  11. باید به تربیت و ایجاد بهداشتی پرداخت و نکات بهداشتی و ایمنی را به کودک آموخت.
  12. باید از راه شرکت دادن کودک در اداره مدرسه و سپردن وظایف مناسب به او به پرورش اجتماعی کودک پرداخت و بتدریج این اصل را به فعالیت­های بیرون از مدرسه تسری داد.
  13. نظر به این که آموزش و پرورش این دوره به وسیله آموزشگاه و خانواده متفقا صورت می­گیرد، لازم است میان این دو نهاد همکاری و هماهنگی لازم برقرار گردد.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها