کتاب کار چیست و چه مزایایی دارد؟

کتاب کار چیست و چه مزایایی دارد؟

چه تفاوتی بین کتاب کار با کتاب درسی وجود دارد؟

کتاب کار چیست و چه مزایایی دارد؟ – شما قرار نیست در  کتاب کار مطلبی خارج از کتاب درسی یاد بگیرید، فقط آموخته هاتون رو تثبیت می کنید و تمرین های بیش تری برای انجام دادن دارید. کتاب های کار، اگر واقعا بررسی شده و بر اساس نیاز دانش آموز تهیه شوند، از طریق آموزش های ساده، تمرین های هدفمند و روش های آموزشی خلاقانه می توانند تاثیر بسزایی در یادگیری آسان و عمیق مطالب داشته باشند.

تفاوت عمده کتاب تمرین با کتاب درسی که از طریق آموزش و پرورش ارائه می شود در روش آموزش، تعداد تمرین ها، آموزش از روی تصویر و تنوع در سوالات است.

کتاب کار چه محتوایی دارد؟!

به طور معمول کتاب کار ها دو نوع هستند:

۱- کتاب های آموزش و تمرین:این کتاب ها شامل آموزش، انواع تمرین های تشریحی، چند گزینه ای، جای خالی، صحیح و غلط و غیره هستند و از محبوبیت زیادی بین معلمان و دانش آموزان دارد. به ویژه برای درس های سخت مثل ریاضی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و عربی از کتاب کار زیاد استفاده می شود.

۲- کتاب های کار و تمرین:این کتاب ها فقط برای تمرین بیش تر استفاده می شوند و معمولا دانش آموزانی که هدف شان نمرات بالا و موفقیت در امتحانات است از این کتاب ها استفاده می کنند تا بتوانند تمرین های بیش تری انجام دهند.

همچنین بیشتر ناشران، نمونه سوالات مهم امتحانی و نمونه آزمون های نیمسال اول و نیمسال دوم را در انتهای کتاب قرار می دهند تا دانش آموزان بتوانند برای امتحانات آماده تر شوند.

کتاب های کار و تمرین به دو دسته مهم دیگر هم تقسیم می شوند. کتاب های کاری که پاسخنامه تشریحی دارند و کتاب هایی که یا جواب ندارند یا فقط جواب آخر را به دانش آموز ارائه می دهند.

اکثر مشاوران ترجیح می دهند کتاب های کار بدون پاسخ را به دانش آموز معرفی کنند تا دانش آموز به چالش کشیده شود و خودش سعی کند مسائل را حل کند اما در مواقعی هم ممکن است برای دانش آموزان ضعیف تر کتاب کارهای دارای جواب معرفی شوند.

با ما در ادامه مقاله کتاب کار چیست و چه مزایایی دارد؟ همراه باشید.

ویژگی ها و محتوای یک کتاب کار خوب چه باید باشد؟

  1. سوالات و تمرین های سطح بندی شده داشته باشد و به مرور سطح دانش آموز را ارتقا دهد.
  2. کتاب کار باید بتواند به زبان ساده و قابل فهم برای تمامی دانش آموزان با هر سطحی باشد.
  3. باید تمامی مباحث آموزشی کتاب درسی را پوشش بدهد و چیزی را جا نیندازد.
  4. کتاب کار باید پل ارتباطی میان اولیا و معلمان با دانش آموز در جهت کمک به تثبیت مباحث آموخته شده باشد.
  5. بهتر است کتاب کار پاسخنامه تشریحی نداشته باشد تا دانش آموز با تلاش و تفکر بتواند سوالات را حل کند و برای مباحث دشوار به معلم مراجعه کند.
  6. سوالات کتاب کار باید متنوع باشد و سوالاتی شبیه کتاب درسی داشته باشد.

آیا استفاده از کتاب کار دانش آموز را نسبت به استفاده از کتاب درسی بی نیاز می کند؟

کتاب تمرین مکمل کتاب درسی است؛ این ساده ترین جواب به سوال بالاست. تقریبا امکان ندارد شما بتوانید بدون این که کتاب درسی را خوب مطالعه کنید (حتی اگر خوب متوجه نمی شوید) بتوانید به خوبی از کتاب کار استفاده کنید.
کتاب کار به شما کمک می کند بهتر و عمیق تر مطالب کتاب درسی تان را درک کنید و مطالبی که در سرفصل های آموزش و پرورش وجود دارد را بهتر به ذهن بسپارید.
این که فکر کنید کتاب کار یک راه میانبر و خلاصه شده مطالب کتاب درسی شماست یک اشتباه محض است، زیرا که کتاب کار تمامی آنچه که باید یاد بگیرید را شامل می شود و چیزی از کتاب درسی کم ندارد.

چه کسانی می توانند از کتاب کار سود ببرند؟

دسته اول دانش آموزان هستند. دانش آموزان ضعیف تر با استفاده از کتاب کار می توانند سطح خود را به سایر دانش آموزان نزدیک کنند و دانش آموزان قوی تر با استفاده از کتاب کار برای موفقیت های بزرگ تر گام برمی دارند.

دومین گروه معلمان هستند که با معرفی کتاب کار و تمرین مناسب می توانند به دانش آموزان کلاس شان کمک کنند همگی به یک اندازه درس را متوجه شوند، در خانه بتوانند تمرین های هم سطح و یک شکل انجام دهند و سوالات آماده و سطح بندی شده در اختیار دانش آموز قرار دهند.
معمولا دبیران از ابتدای سال تحصیلی و موازی با کتاب درسی از این نوع کتاب ها استفاده می کنند. والدینی که علاقه دارند به جای گرفتن معلم خصوصی خودشان به فرزندشان آموزش بدهند می توانند با استفاده از کتاب کار مناسب در تقویت سطح تحصیلی فرزندشان نقش داشته باشند؛ به ویژه برای مقاطع حساسی مثل پیش دبستانی و سال های اول ابتدایی و…
با ما در ادامه مقاله کتاب کار چیست و چه مزایایی دارد؟ همراه باشید.

بهترین ناشر کتاب کار:

معتبرترین ناشرانی که کتاب کار منتشر می کنند عبارتند از:

موسسه حرف آخر:

کتاب های تمرین موسسه حرف آخر با عنوان “کتاب کار” منتشر می شوند و از کیفیت چاپ بسیار بالایی برخوردار هستند. این کتاب ها درسنامه های مفهومی و بسیار خوبی دارند و پر از تمرین ها و نمونه سوالات امتحانی سطح بندی شده هستند.  همچنین این کتاب ها  تمام رنگی و سیاه سفید هستند و از تصاویر جهت آموزش استفاده شده است.

مجموعه اجی مجی:

ویژگی بارز کتاب های کار و کارآموز مجموعه اجی مجی پوشش بسیار خوب کتاب درسی و پیشرفت قدم به قدم و سطح به سطح دانش آموز است. این کتاب ها سوالات بسیار خوبی در پایان کتاب جهت آمادگی برای امتحانات دارند. کتاب های اجی مجی پاسخ دارند.

مشاوره و برنامه ریزی از اول تا ششم دبستان:

برای دریافت مشاوره و تهیه محصول از مجموعه اجی مجی می توانید با مشاوران مجموعه اجی مجی از ساعت ۸ صبح الی ۲۲ شب تماس بگیرید:

مشاوره قبل از تهیه محصول:

پاسخگویی از ساعت  ۸ الی ۲۲

۰۹۱۹۴۱۰۵۷۶۶

۰۹۹۰۷۲۲۴۷۶۶

۰۹۳۰۸۰۱۴۶۳۶

اطلاع رسانی تخفیف ها:

پیج اینستاگرام: ajimaji

کانال تلگرام: ajimaji

کانال تویتر: ajimaji

کانال نمونه تدریس ها:

کانال یوتیوب: ajimaji

کانال آپارات: ajimaji

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها